حوزه و دانشگاه

ساخت وبلاگ
کلاس درس
کنفرانس ملی بازاندیشی و آینده‌نگری در نظام آموزش و یادگیری ایران با توجه به تغییرات پرشتاب جهان معاصر تهران طی روزهای ۳ و ۴ اسفندماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این کنفرانس توسط کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

ظرفیت‌سازی نظام آموزشی ایران با توجه به تحولات رایج اجتماعی، اقتصادی و فناوری، کمک به تقویت سازوکارهای مورد نیاز برای ارتقای آینده‌نگری و پایداری در سیاست‌های کلان آموزشی، ترویج رویکرد بین بخشی و بین نهادی در سیاست‌های آموزشی، شناخت چالش‌های تضمین کیفیت در نظام آموزش و یادگیری ایران و ایجاد تغییرات مناسب در نظام آموزشی ایران از اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس است.

این کنفرانس در ۴ محور اصلی فناوری‌های جدید و توسعه فضاها، محتوا و عاملان آموزشی، پیوند میان آموزش، یادگیری و جهان کار،  آموزش شهروندی در جوامع یادگیرنده و آینده‌نگری در آموزش و یادگیری برگزار خواهد شد.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 119 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:51

1443508421387_635770562933390614_B.jpg

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت شورای راهبردی فرهنگی گفت: پیشنهاد می‌کنم تمامی استان‌ها نسبت به راه‌اندازی و فعال کردن این شورا اقدام کنند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا،هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ظهر روز گذشته با سخنرانی دکتر حمید میرزاده، رییس این دانشگاه و قرائت بیانیه پایانی اجلاس توسط دکتر رهنمای رودپشتی پایان یافت.

دکتر میرزاده در سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان اجلاس و شرکت روسای واحدهای سراسر کشورهای در کمیسیون‌های تخصصی اجلاس به تشریح برنامه های یک سال اخیر دانشگاه و هم‌چنین مصوبات کمیسیون‌های تخصصی پرداخت.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامیٰ، میرزاده با اشاره به راه‌اندازی شورای راهبردی فرهنگی گفت: به دلیل اهمیت مسائل فرهنگی، این شورا جزو اولین شوراهای دانشگاه بود که با حضور جمعی از فرهیختگان و صاحبنظران حوزه فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد. پیشنهاد می‌کنم تمامی استان‌ها نسبت به راه‌اندازی و فعال کردن این شورا اقدام کنند.

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 115 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:51

1448776890323_IMG11221711.jpg

هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ظهر روز گذشته 29 بهمن‌ماه با قرائت بیانیه این اجلاس، به کار خود پایان داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، این بیانیه توسط دکتر رهنمای رودپشتی، دبیر اجرایی اجلاس هفتادم قرائت و در پایان هریک از بندها با تکبیر حضار مهر تاییدی بر محتوای آن زده شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است: «دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دستاورد علمی و آموزشی انقلاب اسلامی است که با تایید امام راحل (ره) و حضور بزرگانی چون مقام معظم رهبری و به پیشنهاد حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال 1361 تاسیس شد و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که در سراسر کشور اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن مایه افتخار و چشم روشنی همه دست اندرکاران این نهاد عظیم مردمی است.

از آنجا که دانش، فرهنگ و اقتصاد مایه اقتدار ملی هر کشوری است ما دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی و آغاز سی و هشتمین سال تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام راحل (ره) و اعلام تبعیت از نظرات بلند رهبر فرزانه و معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای و با درک موقعیت کنونی کشور و ضرورت‌های حفظ وحدت و انسجام ملی و الزامات حیاتی برای تداوم انقلاب اسلامی مشارکت فعال خود را برای توسعه همه جانبه علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری، اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کشور عزیزمان ایران را اعلام می‌داریم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های هیأت امناء و هیأت مؤسس دانشگاه، برنامه های خود را برای توسعه هدفمند و روزآمدشدن فعالیت های آموزشی و پژوهشی و علمی و ارتقا جایگاه علمی دانشگاه تدوین نموده است و به منظور عملیاتی شدن آن سه عامل دانش، فرهنگ و اقتصاد را به عنوان محورهای توسعه متوازن در نظر گرفته تا به عنوان یک مجموعه دانشگاهی معتبر و فراگیر نسبت به انجام مسئولیت های اجتماعی خود پاسخگو باشد و با اهمیت بخشی و برنامه ریزی در مقوله آموزش کارآفرینانه و تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق و تولید ثروت به کمک دانش و تکنولوژی حاصل از آن، نقش مهم و اساسی را در توسعه پایدار و فقرزدایی ایفا نماید .بر این اساس، اعضای هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌داریم:

1. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک مرکز علمی معتبر و عظیم در کشور، منطقه و جهان فعالیت‌های خود را در راستای منافع ملی، کمک به ارتقاء سطح رفاه، رشد و توسعۀ اقتصادی، قطع چرخه فقر، کمک به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه با تولید، انتشار و کاربست علم در سطوح و لایه های مختلف جامعه و صنعت ساماندهی خواهد کرد. شناسایی نیازهای جامعه، عدالت آموزشی و توسعه رشته های تخصصی، فوق تخصصی، گسترش واحدهای برون مرزی بر اساس آن، از راهبردهایی است که دانشگاه در چشم انداز خود قرار داده است.

2. مأموریت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مرزهای دانش، مهارت و پرورش نیروهای متخصص، خلاق، متفکر و متعهد در زمینه های مختلف علم و فناوری نوگرا و خردگرا در راستای ارتقای کیفیت زندگی است. اهمیت بخشی به جذب مستمر اعضای هیات علمی جدید و اصلاح هرم هیات علمی، آموزش کارآفرینانه و موثر بر تقویت سرمایه های اجتماعی، فعالیت های پژوهش محور، جذب دکتری پژوهش محور، توسعه شرکت های دانش بنیان و شهرک های علم و فناوری و مراکز رشد، تدبیر دانشگاه برای تحقق این امر است.

3. دانشگاه آزاد اسلامی همسو با سیاست های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی متعهد به پیشبرد و تحقق زمینه های اقتصاد دانش بنیان در کشور است و با به کارگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، توان خود را برای تجاری سازی ایده ها، دستاوردها و تبدیل دانش و فناوری به فرآورده ها و خدمات مفید کارآفرینی و ثروت بسیج خواهد کرد. همچنین اسلامی شدن دانشگاه ها یکی از اساسی ترین اهداف دانشگاه آزاد اسلامی است که بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاه ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی امور مربوط، مستمراً اجرا و پیگیری و پایش می‌شود.

4. دانشگاه بر اساس اسناد بالا دستی و رویکرد ارزش مدارانه به حوزه فرهنگ، بر بهره گیری از بودجه‌های فرهنگی، وفق برنامه ها و قوانین و مقررات، تأکید می نماید. پیوست فرهنگی دانشگاه بر مبنای اسناد بالادستی معیارهای استاندارد موجود تدوین شده و دانشگاه، بر اجرای آن به عنوان عامل مهم توسعه همه جانبه علمی و فرهنگی همت خواهد گمارد و زمینه لازم را برای آموزش‌های فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در میان تمامی دانشگاهیان اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان به ویژه در زمینه اخلاق حرفه‌ای ایجاد خواهد کرد.

5. دانشگاه آزاد اسلامی خود را متعهد به بهبود ساختارهای سازمانی و مدیریتی، فرایندها، ارتقا کسب و کار و تجهیز بخش های پشتیبان مخصوصاً توسعه اتوماسیون اداری و داشبورد مدیریتی می داند، تا با افزایش ظرفیت های جدید برای همه حوزه های مدیریتی به اهداف چندگانه خود دست یابد. نهادینه سازی ارزش های والا مبنی بر دین مبین اسلام، اصلاح فرایندها، انضباط مالی، قانونگرایی، چابکسازی، اهتمام بر اجرای برنامه ششم سند توسعه دانشگاه، تکریم و حفظ و ارتقای منابع انسانی و ارائه بهبود مستمر خدمات به جامعه مبتنی بر اصل تمرکززدایی وظایف، از جمله فعالیت هایی است که در این زمینه دنبال می کند و برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌های خود شبکه یکپارچه مکاتبات اداری(شیماد) را در تمام واحدهای دانشگاه به اجرا گذاشته است و آنرا تکمیل می‌کند.

6. با توجه به رشد قابل ملاحظه متقاضیان آموزش عالی و فراهم شدن بستر توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی، مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه ضمن بهره گیری از شیوه های نوین گزینش علمی و با در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات مدرن، با رعایت تمامی استانداردهای لازم اقدام به گزینش داوطلبان واجد شرایط می کند و بدینوسیله ما کارکنان دانشگاه خواستار تجدید نظر در طرح تجمیع آزمون ها در مجلس شورای اسلامی و استفاده حداکثری از ظرفیت بی بدیل دانشگاه در امر سنجش و پذیرش داوطلبان در تمام مقاطع هستیم و در این راه با رعایت استانداردهای آموزش عالی کشور پیوسته در تلاش است تا با جذب هیات علمی، کیفیت خود را ارتقاء داده و هرم هیات علمی خود را بهبود بخشد و این فرایند در تمام سال های برنامه ششم دانشگاه و تا افق 1404 ادامه خواهد یافت.

7. ارتقا کیفی و اعتباربخشی رشته های تحصیلات تکمیلی و بین رشته ای در تمام حوزه های علمی و توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز معتبر منطقه ای و بین المللی و پذیرش دانشجویان خارجی، شرکت فعالانه در المپیادهای علمی و تقویت بنیه علمی دانشجویان، راه اندازی و توسعه مراکز و دفاتر توسعه آموزش در کلیه واحدهای واجد شرایط مجری رشته های مختلف علمی، تلاش جهت تامین منابع مالی پایدار از طریق تصویب رشته های مختلف مخصوصاً علوم پزشکی خودگردان و منابع غیرشهریه ای به ویژه فعالیت های اقتصادی دانش بنیان در زمره اهداف دانشگاه در تمام حوزه ها از جمله حوزه علوم پزشکی است.

8. برای دستیابی به جایگاه برتر دانشگاه در تراز ملی و بین المللی به صورت یکپارچه و هماهنگ اقدام می کند. انجام پژوهش های بنیادی و متمرکز، توسعه و تاسیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی شبکه نخبگان پژوهشی، مراکز پژوهشی برتر و تشکیل قطب های علمی و آینده پژوهی برای گسترش مرزهای دانش و دستیابی به جایگاه برتر در تراز ملی و بین المللی همراه با پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان با انجام پژوهش کاربردی ماموریت گرا و مسئله محور، ثبت اختراع ملی و بین المللی، گسترش و بهره برداری از شبکه آزمایشگاهی (ساها)، سامانه یکپارچه کتابخانه ها و پایان نامه ها (سیکاپ)، تاسیس و توسعه مراکز رشد و واحدهای فناور، تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، تاسیس شهرک های فناوری آزاد (شفا) و تجاری سازی ایده ها و یافته های پژوهشی و توسعه علم و فناوری و تبدیل علم به ثروت از گام های اساسی برای دستیابی به اهداف درج شده در برنامه توسعه دانشگاه در این حوزه است.

9. گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر و تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی نیز از مهمترین اهداف حضور دانشگاه آزاد اسلامی در مجامع بین الملل خواهد بود. حوزه بین الملل دانشگاه با اجرای سند بین الملل دانشگاه و با همکاری واحدهای دانشگاهی مخصوصا واحد الکترونیک دانشگاه، زمینه را برای حضور فعال دانشگاه در این عرصه فراهم نموده و با تلاش همه جانبه، زمینه افزایش رتبه جهانی دانشگاه آزاد اسلامی را محقق می نماید.

10. دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تمرکز بر پروژه های ماندگار و فاخر که به لحاظ بصری و فرهنگی به اعتبار دانشگاه افزوده است، همچنین برگ زرینی به معماری ایرانی اسلامی می افزاید که از جهت‌گیری‌های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه طرح‌های عمرانی محسوب می‌شود. با تکمیل بخش عمده ای از پروژه های نیمه تمام عمرانی دانشگاه، افزایش سرانه آموزشی و زیرساخت های لازم برای بهبود کیفیت تحصیل، رشد چشمگیری یافته است. همزمان، برنامه ریزی و آغاز اجرای طرح های عمرانی اقتصادی که هدف آن تامین منابع لازم برای توسعه دانشگاه و کاهش اتکا به شهریه از طریق تحقق درآمد پایدار می باشد، از دیگر سرفصل های محوری دانشگاه آزاد اسلامی است. تاسیس شهرک های فناوری، صنفی و خدماتی، برنامه ریزی جهت استفاده موثر و بهینه از اراضی و املاک دانشگاه در جهت کارآفرینی و رشد در حوزه گردشگری، صنعتی، کشاورزی بالاخص حسب تاکیدات ریاست هیات موسس و هیات امناء دانشگاه مبنی بر استقرار کشت گلخانه ای در دانشگاه از دیگر اقداماتی است که آغاز گردیده است.

11. افزایش افراد تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی از طریق توسعه برنامه های ورزش همگانی و قهرمانی در راستای پرکردن اوقات فراغت و ارتقا سلامت جسمی و روحی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی و فراهم نمودن شرایط حضور دانشجویان ورزشکار نخبه و مستعد در تیم های حرفه ای باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه به منظور ارتقا جایگاه دانشگاه در حوزه ورزش ملی و بین المللی در زمره اهداف دانشگاه در حوزه ورزشی قرار دارد و بدین منظور باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین باشگاه ورزشی کشور رقابت خود را در تمام کشور گسترش خواهد داد.

12. دانشگاه بر این باور است که توجه به کرامت انسانی و معیشتی اعضای هیات علمی و کارکنان، به عنوان اقشار تاثیر گذار در نظام آموزش عالی کشور، با اتخاذ سیاست هایی حمایتی- رفاهی ( ترمیم سیستم حقوق و دستمزد، استفاده از تسهیلات و خدمات بانکی، اصلاح نظام بیمه ای و درمان و کارت اعتباری خرید کالا.....) از این سرمایه های انسانی در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، تمام کوشش ها و تلاش ها خود را دراین جهت به کار خواهد بست.

13. تعامل سازنده و اثربخش با قوای مقننه و مجریه در حوزه های تقنینی، نظارتی و اجرایی در راستای تحقق برنامه های دانشگاه، حفظ کرامت و ارزش های اخلاقی و انسانی در تعامل بین دانشگاه و قوای سه گانه، مسئولیت پذیری و پاسخگویی به موقع به مکاتبات از فعالیت ها و اقدامات مفید و موثر دانشگاه و تعامل سازنده در همکاری های تقنینی، از ارزش های محوری دانشگاه در حوزه پارلمانی می باشد.

14. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی مردم بنیان، از آغاز تاسیس تاکنون به جز شهریه دانشجویان، به کمک‌های مردمی و امکانات اهدائی آنان نیز متکی بوده و به استناد مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی دفتر مجمع خیرین دانشگاه زیر نظر معاونت امورمجلس انجام وظیفه می نماید و تا کنون در ردیف اعتبارات مردمی بودجه سالیانه، کمک های نقدی و غیر نقدی قابل توجهی برای این منظور در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.

15. دانشگاه تلاش خواهد نمود با توسعه کمی و کیفی مدارس و آموزشکده های فنی و حرفه ای سازمان سما در سراسر کشور، توجه ویژه به پرورش یادگیرندگانی با روح و روان سالم و صالح، مهارت ورز و کارآفرین در کنار دانش نظری و توسعه بخش های پژوهشی و علوم روز دنیا را در مدارس و تربیت نیروهای ماهر در رشته های فنی و حرفه ای در سطح تکنیسین (فن ورز) را با تاکید و توجه بر آموزش های مهارت محور به موازات دانش نظری به منظور توسعه ی زمینه اشتغال و خود اشتغالی دانش آموختگان در آموزشکده ها عالی، سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد. همچنین تشکیل شوراهای نظارت و هماهنگی سازمان سما در جهت عدم تمرکز و تفویض اختیار به استان‌ها برای اثر بخشی و فعال نمودن این شوراها مدنظر بوده و از حداکثر توان و ظرفیت قانونی شوراها به منظور توسعه و تقویت آموزشکده ها و مدارس سما استفاده می شود.

16. دانشگاه آزاد اسلامی از دولت و نهادهای متولی می خواهد اقتدار قانونی و استقلال لازم را به دانشگاه ها بدهند تا بتوانند اصلاحات لازم را در همه سطوح مدیریتی انجام داده و ظرفیتشان را برای نوآوری و خلق فناوری افزایش دهند و از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی حداکثر بهره وری را به عمل آورده و فعالیت های آموزشی و پژوهشی که می تواند با رعایت استانداردهای آموزش عالی توسط این دانشگاه صورت گیرد و بار مالی آن از دوش دولت برداشته شود، به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شود.

17. ما دانشگاهیان اعلام میداریم که در انتخابات آتی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر اساس بخشنامه مربوطه از هیچ فرد، گروه و یا حزبی به ویژه با استفاده از امکانات دانشگاه له یا علیه افراد و احزاب اقدامی ننموده، اما در مقابل تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا با آگاهی بخشی و تشویق دانشگاهیان زمینه حضور آگاهانه و فعالشان را در انتخابات پیش رو فراهم آوریم.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بند آخر این بیانیه به شرح زیر است:

18. ما دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی مراتب تقدیر خود را از زحمات دولت تدبیر و امید و دستگاه دیپلماسی کشور جهت به ثمر رسیدن موضوع برجام اعلام میداریم. در فضای مناسب پسابرجام، دانشگاه آزاد اسلامی برای بهره گیری حداکثری، برنامه های خود را برای توسعه کیفی دانشگاه، مخصوصاً در جذب دانشجویان غیرایرانی و تجهیز آزمایشگاه- ها و کارگاه ها به عمل خواهد آورد».

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 113 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:51

Amir Pourmand (9 of 14)-9.jpg

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور از اتمام مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 در ساعت 24 فردا، شنبه (اول اسفندماه) خبر داد.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام خبر فوق، درباره آمار ثبت‌نام کنندگان گفت: تا ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 29 بهمن ماه 745 هزار و 800 داوطلب برای شرکت در آزمون مذکور ثبت‌نام کرده‌اند. به کلیه متقاضیانی که تاکنون به ثبت‌نام برای پذیرش در آزمون مذکور اقدام نکرده‌اند، توصیه می‌شود در مهلت باقیمانده با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و مطالعه دقیق دفترچه راهنما و اطلاعیه‌های مربوط در صورت واجدشرایط بودن، نسبت به تکمیل تقاضانامه اینترنتی اقدام کنند.

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور از امکان ویرایش اطلاعات برای داوطلبانی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند خبر داد و گفت: آن دسته از داوطلبانی که قبلا نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل در مهلت باقیمانده با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند.

توکلی در ادامه در مورد ظرفیت پذیرش آزمون سراسری سال 95 اظهار کرد: ظرفیت پذیرش این آزمون هنوز مشخص نیست و باید توسط دانشگاه‌ها اعلام شود اما احتمالا ظرفیت پذیرش مشابه سال قبل بوده و کاهش نخواهد یافت.

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 112 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:46

دانشگاه آزاد
مدیرکل تشکل‌های سیاسی-دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روسای واحدهای دانشگاه توجه داشته باشند که باید از حضور انفرادی کاندیداها در دانشگاه خودداری شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی قدمیاری ضمن اشاره به مصوبات کمیسیون تخصصی تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس شورای مرکزی این دانشگه گفت: در هفتادمین جلسه شورای مرکزی، کمیسیون تشکل‌ها با حضور بیش از 50 نفر از نمایندگان ریاست دانشگاه در هیت‌های نظارت بر تشکل‌ها در طبقه دوم بلوک شماره یک تشکیل شد.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی-دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: با توجه به پیش رو بودن انتخابات در هفته آتی از کلیه روسای واحدها می‌خواهیم به بخشنامه ابلاغی در این راستا توجه جدی داشته و از حضور انفرادی کاندیداها در واحدهای دانشگاهی خودداری شود.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 103 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:46

دانشجو.دانشگاه
در هفته جاری آموزش عالی کشور شاهد رویدادهای مختلفی چون پایان انتظار برای تصویب طرح آمایش آموزش، آمارهای مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان و لغو فستیوالی در دانشگاه صنعتی شریف بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهم ترین رویداد این هفته آموزش عالی تعیین تکلیف طرح آمایش آموزش عالی کشور بود که پس از مدت ها بررسی در وزارت علوم و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور این طرح با رای اکثریت اعضای این ستاد تصویب شد و برای طی مراحل نهایی به زودی قرار است به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوعات مصوب این ستاد درخصوص طرح آمایش آموزش عالی موارد و مصوبات مورد نیاز وزارت علوم بود.

وی افزود: مراحل قانونی تصویب و ابلاغ را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و طی می شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: یکی از محورهای این طرح، ساماندهی واحدهای آموزش عالی است که تعداد دانشجویان آن از حدی کمتر است. بنابراین مجموعه مصوبه به این گونه شد که این سازماندهی با آیین نامه‌های خاصی اعلام و ابلاغ شود. بعضی دانشگاه‌ها که تقلیل دانشجو داشته‌اند، به ویژه در بخش دولتی، تجمیع و ساماندهی شوند.

کبگانیان درخصوص طرح آمایش پیشنهادی دانشگاه آزاد نیز گفت: این آمایش از جلسات دیگر در دستور کار ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور قرار خواهد گرفت.  

لغو برنامه موسیقیایی دانشگاه شریف

از خبرهای این هفته آموزش عالی می توان به لغو برنامه موسیقیایی دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد. فستیوال موسیقی این دانشگاه که قرار بود طی روزهای ۲۵ تا ۲۹ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شود طبق اعلام کانون موسیقی دانشگاه، این برنامه لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

فستیوال موسیقی این دانشگاه قرار بود در سبک های سنتی، کلاسیک، پاپ و محلی برگزار شود و هدف از برگزاری این برنامه کشف استعدادی های هنری دانشجویان اعلام شده بود.

مرحله جدید ممیزی رشته های دانشگاه آزاد

آغاز مرحله دوم ممیزی رشته های دانشگاه آزاد از دیگر رویدادهای این هفته آموزش عالی بود که توسط فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد مطرح شد.

وی عنوان کرد: مرحله دوم ممیزی رشته‌های این دانشگاه از ابتدای اسفندماه امسال آغاز می شود و ظرفیت پذیرش در رشته های مختلف این دانشگاه براساس نتایج ممیزی ها تعیین خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ممیزی رشته ها برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشگاه در زمینه کمبود هیات علمی بسیار موثر بوده است و بر اساس ممیزی صورت گرفته واحدها فراخوان دوم جذب هیات علمی برای این دانشگاه در سال ۹۴ تنظیم شده است.

 پای دانشگاه های معتبر دنیا به کشور باز می شود

هموار سازی ورود دانشگاه های معتبر دنیا به ایران برای برگزاری دوره های آموزشی از دیگر رویدادهای مهم این هفته آموزش عالی بشمار می رود که مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در این خصوص گفت: اولویت برگزاری این دوره ها با کشورهایی است که از نظر سیاسی مشکلی با آنها نداریم و در عین حال از رشد علمی بالایی برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم دوره مشترک با دانشگاه های معتبر دنیا برقرار کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جریان تدوین برنامه های برگزاری این دوره ها هستیم و اگر شرایط آن فراهم شود، زمینه خوبی خواهد بود تا دانشگاه های مطرح کشور بتوانند دوره های مشترک را برگزار کنند.

لیسانسه ها در صدر آمار سوء مصرف مواد

اعلام آمارهای سوء مصرف مواد در میان دانشجویان از حاشیه های مهم این هفته آموزش عالی بود چراکه طبق اعلام علیرضا جزینی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر بالاترین آمار سوء مصرف مواد مخدر مربوط به دانشجویان دوره کارشناسی است.

وی همچنین از افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان دانشجویان خبر داد و افزود: این باور غلطی است که بین دانشجویان تبلیغ شده که مصرف ماده مخدر «گل» اعتیاد آور نیست، با توجه به خسارت هایی که این ماده مخدر دارد و روان گردان هایی که وجود دارد ما معتقدیم که باید بحث آموزش و آگاه سازی میان دانشجویان و دانشگاهیان ترویج یابد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اینکه مصرف مواد بیشتر در بین کدام مقطع دانشجویی بیشتر است، عنوان کرد: در هر مقطعی که تعداد دانشجویان بیشتر باشد، مصرف نیز بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین با توجه به این مساله که تعداد دانشجویان کارشناسی بیشتر است، بالطبع مصرف در این مقطع نیز بیشتر است.

جزینی ادامه داد: در حال حاضر با ۱۲دانشگاه تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم. برنامه ما این است که با تمام دانشگاه‌های کشور تحت پوشش وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های خصوصی در این زمینه همکاری داشته باشیم.

برگزاری اجلاس مرکزی دانشگاه آزاد

هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی با شعار دانش، فرهنگ و اقتصاد برگزار شد که در حاشیه این اجلاس از موسسان برگزیده واحدهای دانشگاه تقدیر شد.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 114 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:46

آیت الله حسینی بوشهری
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه وضع کتاب و تالیف آثار در حوزه علمیه رضایت‌بخش نیست، بر لزوم سوق دادن پژوهشگران به رعایت استانداردهای علمی در آثار تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در اختتامیه هفدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های سترگ و سنگین حوزه علمیه، تولید اندیشه و فکر دینی برای مردم است و حوزه، وظیفه دینداری مردم را بر عهده دارد.

وی افزود: یکی از هدف‌های ما این است که حوزه به سمت زایش و رویش علمی پیش برود و رشد و بالندگی داشته باشد و این پویایی علمی باید روز به روز در حوزه بیشتر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گسترش بعد فرهنگی جامعه را یکی از اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوز برشمرد و اضافه کرد: در همایش کتاب سال، آثار یکسال تولید شده در حوزه عرضه و ارزیابی می شود و از این طریق می توانیم محققان را به سمت استانداردکردن نوشته‌های خود سوق بدهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: حوزه نباید از کنار مسایل جامعه و مسایل بین المللی بی‌تفاوت بگذرد و انتظار مردم و نخبگان جهان اسلام از حوزه قم بالاست و باید آثاری تولید شود که بتواند این انتظار را برطرف کند.

وی تقویت روحیه تحقیق و قراردادن پژوهش‌محوری در آموزش، شناسایی پژوهشگران برتر و استانداردسازی فرهنگ پژوهش را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نوعا آثار نوشته شده از استاندارد لازم برخوردار نیست، تصریح داشت: آیا حوزه در زمینه مسایل نوپیدا و علوم انسانی کارهای لازم را انجام داده است یا دنباله رو گذشتگان بوده‌ایم.

وی افزود: فقه برنامه زندگی ما است ولی ما هنوز آنطور که باید در زمینه فقه معطوف به نیازهای روز را تولید نکرده‌ایم؛ کتابخانه‌ها مالامال از کتاب‌های بزرگان است ولی باید از آنها برای ایجاد نوآوری و حل مشکلات امروز بهره ببریم و کار بزرگان را الگو برای کار امروز قرار دهیم.

آسیبهایی که پژوهش حوزه را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه وضع کتاب و تالیف در حوزه رضایتبخش نیست، اصافه کرد: آثار همایش کتاب سال  در برخی زمینه‌ها رشد داشته و ما در سال گذشته ۷۸۰ کتاب اما امسال ۸۳۷ کتاب داریم و آثار ما به فارسی و زبان عربی نیز بیشتر شده است اما هنوز انتظارات برآورده نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در علوم انسانی رشد قابل توجهی داشته‌ایم، گفت: در حوزه باید از موازی‌کاری و کارهای تکراری پرهیز شود و مراکز پژوهشی نیروی خود را در راستای هم افزایی به کار ببرند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه دنیای امروز با قبل فرق کرده است، اضافه کرد: امروز آسیب‌هایی پژوهش حوزه را تهدید می‌کند که یکی از آنها سطحی‌نویسی و تحقیقات بدون عمق است که انتظار مخاطب را برآورده نمی‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از ضعف‌ها در نیازسنجی است که معمولا کم انجام می شود در حالی که ما برای نوجوانان، جوانان، زنان و همه اقشار کتاب لازم داریم و برخی مراکز نیز به صورت سلیقه ای به تولید اثر می پردازند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: یکی دیگر از این آسیب‌ها آشنانبودن محققان با روش تحقیق است در صورتی که باید دانش با روش در کنار هم قرار گیرند و به مخاطب اثر فاخری ارایه شود.  

حمایت نشدن آثار

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که گاهی مقاله و کتاب بسیار خوبی نوشته می‌شود اما مورد حمایت قرار  نمی‌گیرد که حوزه و سایر نهادهای مسئول باید به این مسئله توجه بیشتر داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ۱۳۰ نشریه در حوزه تولید می‌شود، گفت: این باعث افتخار برای ماست که وقتی ما وارد حوزه شدیم فقط یکی دو نشریه وجود داشت اما امروز به این تعداد رسیده است.

وی اضافه کرد: مقالات تولید شده در حوزه نیز باید از سال های آینده مورد ارزیابی قرار گیرد و مرکزی برای این مسئله نیز ایجاد شود.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 119 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 14:16

تجلیل از طلاب
هجدهمین جشنواره شیخ طوسی با موضوع «گفتگوی اسلام و جهان معاصر» با حضور شخصیت‌های حوزوی و تجلیل از طلاب برگزیده جامعه المصطفی العالمیه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد خالق‌پور دبیر کمیته علمی جشنواره شیخ طوسی در این مراسم که روز پنجشنبه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: جشنواره شیخ طوسی ویژه آثاری است که در سال ۹۳ برای اولین بار به چاپ رسیده و یا پایان‌نامه‌هایی که در این سال دفاع شده است.

به گفته وی ۶۶۰ اثر از ۴۹۷ محقق به دبیرخانه هجدهمین جشنواره شیخ طوسی ارسال شده که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به خواهران و ۵۹۰ اثر متعلق به برادران طلبه بوده است.

وی گفت: این آثار شامل ۱۰۶ کتاب، ۲۱۷ مقاله چاپ شده، ۱۹۱ پایان نامه و ۱۴۶ تحقیق پایان نامه است که در ۱۱ زبان و ۳۰ ملیت تقسیم بندی شده‌اند.

حجت‌الاسلام علی عباسی معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این همایش، پژوهش وظیفه‌گرا و رسالت‌محور را از جمله مهم‌ترین مسائلی دانست که حوزه علمیه باید به آن توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر جانشین رئیس جامعه المصطفی العالمیه سخنران دیگر این همایش بود که تاکید کرد: پژوهش‌های طلاب جامعه المصطفی العالمیه باید کاربردی و مطابق نیازهای روز جامعه باشد.

سخنران دیگر این همایش آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود. این استاد حوزه با اشاره به خطر تغییر ذهن مردم توسط نظام سلطه از طریق زور، تحریف کتمانی و تحریف تفسیری اظهار داشت: طلاب علوم دینی باید به مردم غرب تفهیم کنند که آنچه به اسم دین به آنها گفته شده، دروغی است که با هیچ عقلی قابل فهم نیست.

در پایان این مراسم از برترین‌های هجدهمین جشنواره شیخ طوسی قدردانی شد.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 125 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 14:16

انسان مخلوقی است که پیرامونش را موجودات هستی فراگرفتهاند. میان او و این موجودات پیوند و ارتباط برقرار است. آدمی وقتی که میخواهد راه درست را در زندگی خود و در رابطهاش با هستی و همنوعانش تشخیص دهد، دین را میبیند و کتاب خداوند به او راه را نشان میدهد. پس با هستی تعامل میکند و متحول میشود. سپس، خود را در برابر روابطی تازهتر مییابد، بار دگر به کتاب خدا رجوع میکند و با آموزههای الهی هدایت میشود و به همین ترتیب.

این عوامل سهگانه [انسان، هستی و قرآن]در کنار هم و هماهنگ با هم به پیش میروند. قرآن روابط تحولیافته را، میان آدمی و هستی به صورتی پیشرفته و در جهت جاودانگی سامان میدهد.

این طرح و برنامۀ الهی است که برای انسان ترسیم شده است و خدا در سورۀ الرَّحمن آن را بازگو میکند. در این سوره تعلیم قرآن پیش از خلق انسان آمده است: «الرَّحمنُ عَلَّمَ القُرآنَ خَلَقَ الإِنسانَ»[1] این تقدم برای این است که آدمی از نخستین برخورد با هستی، هدایتکننده و راهنما و راهی در پیشروی داشته باشد.

اما امتی که اندک زمانی با قرآن زندگی کرد و سپس آن را کنار گذاشت، بدون بهره بردن از قرآن آن را فقط در ظاهر و شعایر سطحی استفاده کرد. این امت همراه با هستی تحول یافت و همچون دیگران از نظام تحولی پیروی کرد که به دور از قرآن شکل میگیرد. این امت چه میخواهد؟ و چگونه میخواهد از قرآنی بهرهمند شود که آن را از مرکز رهبری و هدایت دور داشته است؟ اما اکنون، اگر بخواهیم برای همیشه تابع تحولات اجتماعی جهانی شویم و بر اساس شرایط زندگی امروز تسلیم شویم، بیآنکه زندگی خود و مفاهیم دینی و معیارهای اسلامی خود را متحول کنیم و از هدایت قرآنی نیز دور باشیم، به امانت خیانت کردهایم، همه چیز را از دست دادهایم و خود نیز از دست رفتهایم.

کسی از ما نخواسته است که در برابر تحول و پیشرفت مقاومت کنیم و از دستاوردهای انسانی بهرهمند نشویم، بلکه باید هویت و اصالت خود را گم نکنیم و دستاوردهای جدید بشری را در چارچوب اصیل خود قرار دهیم و آنها را با معیارهای خود بسنجیم؛ برخی را قبول و برخی را رد کنیم، تا از نو امتی با اصالت، با همۀ ابعاد فکری و تاریخی و عملی مفهوم اصالت بسازیم.

قرآن موجب تحول و پیشرفت است و بشر در طول قرنهای بسیاری این را تجربه کرده است. قرآن تحولساز است، اما تحولی که از خارج تحمیل شده باشد و برآمده از اوضاع و احوالی باشد که ساخته و پرداختۀ دیگران است، تسلیمی است ناپذیرفتنی و کمال به حساب نمیآید و جز نابودی هیچ نیست.

 

 

برگرفته از مقالۀ «دربارۀ تفسیر قرآن» صفحه 14-22، کتاب برای زندگی

 

 

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 111 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 14:16

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این همایش حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهر پاوه و دختر امام موسی صدر به ایراد سخن پرداختند.

** گفت وگوی سازنده، راه حل علمی رسیدن به امت واحده
حجت الاسلام بی آزار شیرازی با اشاره به آیات قرآن به بررسی دلایل اختلافات میان امت ها پرداخت و گفت: اختلاف میان امت ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ امت هایی که در برابر یکدیگر جدل دارند و امت هایی که به تعبیر امام موسی صدر با یکدیگر رقابت سازنده دارند و سبب ترقی و تعالی می شوند.
وی افزود: اختلاف میان امت ها و انسان ها همواره وجود داشته و دارد؛ افرادی که دارای روحیه رحمانی هستند، اختلافات میان یکدیگر را وسیله رشد قرار می دهند اما افرادی که در جهل مرکب هستند، این اختلافات را وسیله نابودی یکدیگر قرار داده و خودشان را سفید و دیگران را سیاه می بینند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه متعصبان شیعه و سنی می گویند جمع میان سیاه و سفید، نور و ظلمت صورت نمی گیرد، گفت: مخالفان تقریب می گویند که ما نور هستیم و دیگران تاریکی، در حالی که رجال و اهل تقریب تعبیری متفاوت تر از این متعصبان دارند و خواست رجال تقریب این است که خوبان هر امت را شناسایی کرده و با هم متحد کنیم.
وی ادامه داد: در هر امتی افراد خوب و بد وجود دارند اما باید به تعبیر امام موسی صدر خوبان هر امتی را کنار یکدیگر جمع کرده و علیه دشمنان خدا متحد کنیم و امام موسی صدر نیز با چنین باوری توانست در میان اختلافات فراوان فرقه های مختلف، وحدت ایجاد کند.
بی آزار شیرازی، با اشاره به سفر سال 52 خود به لبنان و دیدار با امام موسی صدر گفت: در این سفر وی دستور داد تا کتاب «قرآن و طبیعت» بنده برای مدارس لبنان به زبان عربی ترجمه شود و پس از سفر از لبنان به مصر، در آن جا به جایگاه و عظمت امام موسی صدر در میان علمای اهل تسنن پی بردم.
وی همچنین گفت: امام موسی صدر نخست تقریب را از پدرش فراگرفت و حتی در زمینه تقریب کتابی با نام «لوا الحمد» نوشته که در آن احادیث مشترک میان شیعه و سنی را بیان کرده است.
این اندیشمند مذهبی افزود: آیت الله عبدالحسین شرف الدین که عالم شیعیان لبنان بوده، وصیت می کند که امام موسی صدر جانشین وی باشد.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی بروجردی، امام موسی صدر و آیت الله شرف الدین را مظهر ادب و کلام در نگارش مطالب نسبت به سایر مذاهب عنوان کرد و گفت: دیگران نیز باید از این بزرگواران یاد گرفته و بدانند که چگونه باید مکتب اهل بیت (ع) را معرفی کرد.
وی با بیان اینکه امام موسی صدر تأکید می کند باید کار ناتمام سید جمال الدین اسد آبادی را به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: راه حل علمی تقریب در روش امام موسی صدر مسأله گفت وگو و شناخت مستقیم است اما برخی شناخت مذاهب را از نوشته های مخالفان دریافت و با نفی دیگران، خود را اثبات می کنند.
بی آزار شیرازی افزود: امام موسی صدر ضمن گفت وگو با علمای اهل تسنن لبنان با علمای الازهر نیز گفت و گوها و نامه نگاری های مختلفی داشته و نتیجه این گفت و گو سبب شد که شیخ الازهر به ایران سفر کند و با علمای قم، مشهد و تهران دیدار داشته باشد.
وی ادامه داد: نتیجه دوستی امام موسی صدر با شیخ فحام (شیخ الازهر) سبب شد که وقتی از این شیخ اهل تسنن خواسته می شود تا فتوایی علیه فتوای شیخ شلتوت صادر کند، از این کار خودداری کرد و جواب دندان شکنی به مخالفان داد.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: تجمع العلماء المسلمین لبنان نیز از ثمرات وحدت فقهی امام موسی صدر است و ما باید تلاش کنیم تا با گفت وگوی سازنده، اختلافات را برداشته و یک امت واحد شویم.

** ویژگی های امام موسی صدر از نگاه امام جمعه پاوه
ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهر پاوه در این همایش گفت: تواضع، اعتماد به مخاطبان و دلسوزی برای آینده اسلام از ویژگی های امام موسی صدر بود؛ لبنان پیش از حضور وی با گرفتاری های بسیاری مواجه بود اما امام موسی صدر، غافلان را بیدار کرده و بیداران را بصیرت داد.
وی از امام موسی صدر به عنوان یک ملت و جامعه یاد کرد و گفت: امام موسی صدر یک شخص نبود، بلکه ملت و جامعه بود. به همین دلیل نیز اجازه ندادند به روشنگری بپردازد.
عضو شورای برنامه ریزی علوم اهل سنت با بیان اینکه در عصر ارتباطات به سر می بریم که در واقع عصر شبیخون و هجمه به معنویت اسلام و قرآن است و تفرقه میان امت اسلامی سبب شد که چنین هجمه ای به اسلام و قرآن شود.
وی ادامه داد: هر فردی اسلام و فقه را با میل خود تفسیر می کند و این خود سبب شده که عده ای بر سر دیگران گلوله بکوبند و علما باید در این دوران به نقش تاریخی خود واقف باشند و عمل کنند.
ماموستا قادری حقیقت تقریب مذاهب را تقریب میان مردم و علمای مذاهب دانست و گفت: مذاهب با یکدیگر مشکل ندارند، چون هدف همه ما یکی است اما نباید با استنباط های فردی، مذهب خود را به دیگران تحمیل کرد.
امام جمعه پاوه ضمن تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد تقریب و وحدت میان امت های اسلامی تصریح کرد: اگر در کشورهای عربی همانند مصر یک رهبر حکیم وجود داشت، اینگونه گرفتار نمی شدند.
وی افزود: ایران اسلامی از ابتدای انقلاب گرفتار هزاران توطئه و فتنه سیاسی، قومی، مذهبی و حتی جنگ فیزیکی شده اما به سبب وجود رهبر حکیم، بصیر و مردمی این کشور هر روز قدرتمندتر شده است به طوری که اگر یکی از این فتنه ها بر سر کشور دیگر می آمد، آن کشور نابود می شد.

** جوهر رفتار امام موسی صدر
حورا صدر دختر امام موسی صدر با تاکید بر اینکه سی ام بهمن ماه را باید روز گفت و گو بنامیم، پدر خود را از بزرگترین مبلغان وحدت گرایی بین ادیان الهی دانست و گفت: وی گفت وگو را در جوامع اسلامی تکریم و تاکید می کرد این کار باید در همه سطوح اجرا شود.
وی ادامه داد: گفت وگو یک امر تفننی روشنفکرانه نیست، بلکه باید یک اصل نهادینه شده در همه امور جامعه باشد؛ گفت وگو جوهر اعمال و رفتار امام موسی صدر بود و پدرم با همه افراد، فرقه ها و ادیان مختلف ارتباط، همکاری و همفکری داشت.
صدر، گفت وگو را بهترین راه برای شناخت دشمن دانست و یادآور شد: حتی آشنایی مذاهب بهترین وسیله برای ایجاد باور و اطمینان کامل و محبت صادقانه بین آنها است.
وی افزود: اگر به هشدارهای امام موسی صدر توجه می شد، این فاصله ها برداشته می شد و اگر حرکت های وحدت بخش امام موسی صدر ادامه می یافت، مسلما جهان اسلام گرفتار این همه اختلاف و آتش فتنه نمی شد.

** محبت امام موسی صدر به ادیان سبب ماندگاری او
همچنین «اسقف سبو سرکیسیان» پیام «اسقف گریگوریس نرسیسیان» را قرائت کرد و گفت: در این همایش خاطرات مرد روحانی (امام موسی صدر) زنده می شود که اعتقادی عمیق به زندگی مسالمت آمیز انسان ها داشت و خضوع و محبت به ادیان دیگر سبب ماندگاری او شد.
در این پیام از امام موسی صدر به عنوان فردی تاثیرگذار در زندگی دینی و سیاسی مردم لبنان یاد شده که با روح آزاده خود باعث همبستگی مردم لبنان بود و فقدان وی برای مردم لبنان و منطقه عواقبی سوء دربرداشت که امروز شاهد آن هستیم.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 112 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 4:24

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، آیت الله واعظ طبسی در همایش تقدیر از برگزیدگان حوزه علمیه خراسان که با حضور جمعی از علما، استادان و طلاب نخبه و برگزیده حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب درباره مجلس شورای اسلامی و ویژگیهای نمایندگان، به تبیین مولفه های نماینده اصلح پرداخت و افزود: مومن دروغ نمی گوید، اهل نفاق نیست، صریح و صادقانه به مسائل نگاه می کند و اگر اشتباهی وجود داشت، با رعایت اصول انسانی، اسلامی و ادب نسبت به آن متذکر می شود.
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان هم چنین تصریح کرد: نگذارید مجلس قانون گذاری جمهوری اسلامی به صورتی اداره شود که افراد بر اثر فشار حرکت های انحرافی، مجبور به تصویب مواردی شوند که مورد رضای خداوند متعال نیست.
آیت الله واعظ طبسی با بیان اینکه به لیست ها خیلی توجه نکنید، اظهار کرد: در لیست ها افرادی حضور دارند که هر کس باید با مشورت افراد مطلع، درباره آن ها بررسی و نماینده اصلح را انتخاب کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم چنین خواستار حضور فعال اقشار مختلف مردم در انتخابات شد و عنوان کرد: همه باید در انتخابات شرکت کنند، چراکه این امر مایه کوری چشم دشمنان اسلام و مسلمانان خواهد بود.

ایمان و علم
آیت الله واعظ طبسی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت موضوع نسبت علم و ایمان و طرح آن توسط علما و اندیشمندان، گفت: ایمان، عبارت است از اعتقاد به قلب، عمل به جوارح و اعتراف به لسان. بنابر این کسی که در سخن مدعی ایمان است، باید در عمل نیز به ارکان دین احترام بگذارد و عامل باشد.
وی از علم به عنوان مولفه ای زمینه ساز یاد و عنوان کرد: علم زمینه را برای روشن گری و روشن فکری فراهم می کند. اما ایمان، سایه امید و مایه عشق، مقاومت و ثبات قدم در برابر دشمنان دین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه علم ظلمات را برطرف و راه عمل به ایمان را فراهم می کند، افزود: البته گاهی اوقات نیز شرایط، مخالف این رقم می خورد و علم به جای اینکه وسیله پیشرفت های معنوی باشد، زمینه را برای گرایش های مادی فراهم می کند.

نقش علم در مقابله با خرافات
آیت الله واعظ طبسی هم چنین به تبیین نقش علم در مقابله با خرافات و انحرافات پرداخت و گفت: متاسفانه امروز در جامعه ما خرافات، توهمات و تخیلات رو به افزایش است. چراکه جهان و انسان امروز در زمینه مسائل معنوی احساس کمبود می کند، خودش را همواره منزوی می بیند و چیزی برای تکیه گاه ندارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان با بیان اینکه ایمان به انسان معنویت می بخشد، افزود: ایمان تکیه انسان ها را به خدای متعال روز به روز افزون می کند. بر این اساس اگر علم در خدمت ایمان نباشد و ایمان نیز نتواند امید و عشقِ در خور او را فراهم کند، هیچ کدام به رسالت اصلی خود عمل نکرده اند.
وی از دین و علم به عنوان دو مقوله همراه با یکدیگر یاد و تصریح کرد: علم وسیله تقویت ایمان و کم کردن مجهولات و ظلمات است و ما باید با روحیه معنوی، نسبت به این امر اهتمام داشته باشیم.

مسئولیت حوزه در برابر شبهات
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان هم چنین با اشاره به شبهاتی که دشمنان با استفاده از ابزار و شیوه های نوین مطرح می کنند، تاکید کرد: مسئولیت حوزه علمیه در برابر این شبهات و سوالات، هم چون مسئولیت ما در برابر تعرض دشمن، باید بسیار قوی، محکم، استوار و مستمر باشد.
آیت الله واعظ طبسی با تاکید بر اینکه امروز ما مورد تهدید دشمن هستیم، گفت: آنچه امروز ما با آن مواجه هستیم یک مبارزه، تعرض و تعدی به افکار ملت و جامعه ما و حرکتی برای استحاله فکری در نسل جوان است.
وی نقش حوزه علمیه را در مقابله با این تهدید محوری دانست و تاکید کرد: جوانان فعال در حوزه علمیه بهترین افرادی هستند که می توانند با کسب اطلاعات بیشتر، در این عرصه مشغول به مبارزه شوند. البته همه مردم ما که افراد سلحشور، شجاع، صریح، پاک و پاکیزه ای هستند، غصه می خورند و به قدر توانشان از دین دفاع می کنند. ولی ما به دفاع علمی، منطقی و دارای استمرار نیازمندیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان، بحث های کلامی را در این زمینه موثر دانست و در عین حال تاکید کرد: این بحث ها نباید در قالب اصطلاحات سخت و غیر قابل فهم برای عموم جامعه مطرح شود. بلکه انتظار ما از حوزه این است که بتواند مسائل کلامی قوی را به بهترین شکل ممکن با بیانی ساده و قابل انتقال به عموم جامعه مطرح کند.
آیت الله واعظ طبسی هم چنین از طلاب حوزه علمیه خواست که نسبت به مسائل مبتلابه عمل فعالانه داشته باشند و انتقادات و پیشنهاداتشان را در راستای رفع مشکلات بیان کنند.

نگاه جهان به جمهوری اسلامی ایران
آیت الله واعظ طبسی هم چنین جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز را مورد اشاره قرار داد و گفت: دشمن ما در حال تقابل با مبانی و ارکان اسلام ناب و ارزش های اسلامی و دینی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران به عنوان عزیزترین و مستقل ترین کشور و ملت در بین ملت های جهان است.
نماینده ولی فقیه در خراسان با بیان اینکه امروز ملت ایران مایه اعجاب جهانیان شده است، افزود: این راهپیمایی بزرگی که در مشهد مقدس و سراسر کشور انجام شد و لازم است از ملت ایران برای خلق آن تشکر کنیم، بیانگر یک نیروی ایمانی قوی و همراه با علم در مقابله با دشمنان است.

پیشرفت ارزشمند حوزه علمیه خراسان
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان هم چنین با اشاره به گزارش مدیر اجرایی حوزه علمیه، از مدیران، استادان و طلاب حوزه علمیه خراسان تشکر و تاکید کرد: رسانه ها و نهادهایی هم چون صدا و سیما باید نسبت به تبیین این پیشرفت ها و حوزه ای که برخوردار از علم، ایمان، امید و عشق به مبارزه و مقاومت در برابر دشمنن است، احساس مسئولیت کنند.
پیش از سخنان آیت الله واعظ طبسی، حجت الاسلام و المسلمین فرجام؛ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به ارائه گزارشی درباره پیشرفت های حوزه علمیه خراسان پرداخت و گفت: در سال تحصیلی گذشته هزارو 227 نفر از حدود 9 هزار طلبه سطوح چهارگانه حوزه علمیه خراسان موفق به کسب معدل بالای 18 شدند.
در پایان این مراسم نیز از اساتید و طلاب برتر خانم و آقای حوزه علمیه خراسان در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی تقدیر شد.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 131 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 4:24

fhosce92524-(24).jpg

رییس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، از آغاز اجرای فاز سوم طرح "راد" (رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی)از سال آینده خبر داد و با تاکید بر اینکه فاز سوم طرح "راد" با فازهای اول و دوم این طرح تفاوت دارد،توضیح داد: تاکید و توجه فاز سوم روی توسعه کیفیت دانشگاه‌ها و در راستای سند تحول آموزش پزشکی است.

دکتر شهرام یزدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس طرح "راد"، همه شئون دانشگاه را در بر نمی‌گیرد و فقط بر کارکرد آموزشی تمرکز دارد،افزود: نتایج فاز دوم طرح "راد" که تداوم فاز نخست این طرح بود امسال اعلام شد و هدف آن استقرار زیرساخت ها و فرآیندهای کلیدی آموزشی بود.قبل از اجرای طرح "راد"،در برخی از دانشگاه ها فرآیندهای کلیدی و پایه موجود نبود اما اجرای دو فاز این طرح باعث شد دانشگاه ها دارای همه فرآیندهای کلیدی شوند.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش پزشکی اظهار کرد:بر اساس این سند، طرح "راد" تغییر خواهد کرد، به عبارت دیگر اگر تا امروز انتظار معاونت آموزشی وزارت بهداشت از دانشگاه ها این بوده است که حداقل ها را داشته باشند،این انتظار از امسال بیش از این ها است،معاونت آموزشی با ابلاغ سند تحول به دنبال بررسی فعالیت دانشگاه‌ها در مسیر تحول است.زیرا چنانچه خواهان رقابت دانشگاه‌های کشور با دانشگاه های تراز اول جهان یا قرار گرفتن در رتبه‌های برتر رتبه بندی های جهانی هستیم، نمی توانیم به این حداقل ها بسنده کنیم.هدف طرح تحول آموزش این است که دانشگاه‌های داخل کشور ویژگی های دانشگاه های سطح جهانی را داشته باشند.

رییس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، از آغاز اجرای فاز سوم طرح "راد" از سال آینده خبر داد و با تاکید بر اینکه فاز سوم طرح "راد" با فازهای اول و دوم این طرح تفاوت دارد،توضیح داد: تاکید و توجه فاز سوم روی توسعه کیفیت دانشگاه و در راستای سند تحول آموزش پزشکی است.در واقع هدف اصلی فاز سوم "طرح راد" ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها است.

یزدانی با اشاره به فازهای اول و دوم طرح "راد" توضیح داد:در فازهای اول و دوم طرح "راد" ابزار سنجش ساخته شد و بر اساس این ابزار، یک بررسی محیطی از دانشگاه‌ها صورت گرفته و روی نقاط ضعف دانشگاه‌ها تمرکز شد و سعی شد ابزارها به گونه ای ساخته شوند که دانشگاه ها کاستی های خود را برطرف کنند،در این فاز،ستاد به صورت حضوری از دانشگاه‌ها بازدید می کرد اما در فاز دوم،از آنجایی که ساز و کارهای پایش در سطح دانشگاه تقویت شده بود بازدید حضوری وجود نداشت و اطلاعات به دست آمده از دانشگاه‌ها را به خودشان بازگرداندیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح "راد" رتبه بندی می‌شوند،اظهار کرد: بر خلاف برخی طرح هایی که در آن نتایج سطح بندی می شوند یا اعتبار بخشی صورت می گیرد،دانشگاه‌ها در طرح "راد" رتبه بندی می‌شوند و همه دانشگاه‌ها صاحب رتبه‌ای می‌شوند،در این شرایط حتی دانشگاه های کوچک در برخی جنبه های آموزشی توانستند خودشان را نشان دهند.از طرف دیگر برخی اوقات ممکن است دانشگاه‌ها به ضعف خود آگاه باشند اما هنگامی که خود را با دیگر دانشگاه های هم تراز خود مقایسه می‌کنند،برای رفع این ضعف‌ها انگیزه پیدا کنند.

رییس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، در پایان با تاکید بر اینکه فعلا نتایج طرح "راد" اعمال نمی شود،اظهار کرد:نتایج طرح "راد" فعلا تاثیری روی روند جذب دانشجو،میزان شهریه،توسعه رشته و... دانشگاه‌ها ندارد و هدف اصلی آن اعلام نتایج و ایجاد رقابت و انگیزه است.

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 99 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 4:24

6-4.jpeg

ساختمان دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر با زیربنای پنج هزار مترمربع در مراسمی با حضور دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی و دکتر طالبی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، دکتر "سید حبیب الله میرغفوری" سرپرست دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاددانشگاهی یزد در مورد این طرح عمرانی خاطرنشان کرد: ساختمان دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر در هفت طبقه با زیربنای پنج هزار مترمربع در مدت تنها 9 ماه احداث و آماده بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه دارای 24 کلاس درس، چهار سایت آموزشی، نمازخانه و همچنین 24 اتاق اداری است و قریب دو هزار دانشجوی رشته‎های علوم انسانی اعم از مدیریت، حسابداری، زبان و روان‎‎شناسی و غیره در آن مشغول به تحصیل هستند.

میرغفوری ابراز امیدواری کرد که این مجموعه بتواند دانشجویانی را تربیت کند که آینده ساز کشورمان باشند و این مهم را نیازمند تلاش و همت بیشتر اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه برای ارائه خدمات بهینه آموزشی به دانشجویان دانست.

دکتر "مهدی باصولی" رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در این مراسم با اشاره به نگرانی‎‎هایی که در مورد تفکیک فعالیت‎‎های دانشگاه و جهاددانشگاهی در ابتدای قبول مسئولیت وی مطرح می‎‎شد، گفت: خوشبختانه با تعامل و هم افزایی بین همکاران جهاددانشگاهی و دانشگاه، در هر دو مجموعه شاهد تحولات و اقدامات خوبی تاکنون بوده‎‎ایم.

وی اجرای چنین طرح بزرگی را در این مدت اندک بسیار مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: در حوزه سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این مدت اقدامات موثری صورت گرفته به نحوی که امروز شاهد افتتاح سه مرحله از چرخه گیاهان دارویی و صنعتی در جهاددانشگاهی استان یعنی گلخانه تحقیقاتی، مرکز خدمات تخصصی تولیدگیاهان دارویی و صنعتی و همچنین مرکز رشد واحدهای فناور گیاهان دارویی و فرآورده‎‎های طبیعی هستیم.

باصولی خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد پژوهشکده نوین مواد، در حال حاضر کارگاهی برای اجرای پایلوت تحقیقاتی و تولیدی مواد و قطعات ویژه سرامیکی در دست ساخت است و امیدواریم در این رابطه شاهد تجاری سازی دانش ایجاد شده در استان در خصوص تولدی قطعات سرامیکی و استراتژیک کشور در استان باشیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یکی از مشکلات عمده که آسیب‏‎های فراوانی را متحمل این سازمان در استان کرده را نداشتن فضای ملکی ذکر کرد و گفت: امیدواریم که مسئولان استان در این رابطه حمایت‎‎های لازم را جهاددانشگاهی یزد داشته باشند.

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 120 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 20:33

1431950783008_hamidreza dastjerdi-5677.jpg

رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که آموزش عالی کشور باید متناسب با نیازهای ملی کشور ساماندهی شود، دستیابی به اقتدار دفاعی و اقتصادی دانش بنیان را از نیازهای امروز کشور ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، دکتر حمیدرضا طیبی امروز در مراسم بهره برداری از ساختمان دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاددانشگاهی یزد طی سخنانی با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که این روزها مورد بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، موضوع آمایش آموزش عالی است و مقرر شده تا از طریق ضرایبی ساماندهی در این حوزه را شاهد باشیم. البته راهکار بهتر در این باره این است که آموزش عالی کشور متناسب با نیازهای ملی کشور ساماندهی شود به عنوان نمونه امروز کشور ما نیازمند اقتدار دفاعی و اقتصادی دانش بنیان است.

دکتر طیبی با بیان این که ساماندهی آموزش عالی متناسب با نیازهای ملی و بومی زمان‌بر خواهد بود، خاطرنشان کرد: البته وزارت بهداشت این ساماندهی را از چند ماه قبل عمدتاً با رتبه بندی دانشگاه‎‎های تحت پوشش خود آغاز کرده ولی وزارت علوم فراتر از رتبه بندی دانشگاه‎‎ها باید این اقدام را در دستور کار خود قرار دهد.

وی تاکید کرد: موضوع آمایش آموزش عالی در جهاددانشگاهی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و رشته‎‎های آموزشی متناسب با نیازهای ملی و بومی هر استان مورد توجه قرار گیرند.

وی یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید در حوزه آموزش عالی جهاددانشگاهی را کیفی سازی آموزش علی رغم غیرانتفاعی بودن ذکر کرد و گفت: البته با توجه به توانمندی‎‎های متعدد جهاددانشگاهی در عرصه‎‎های مختلف، این امکان فراهم است که آموزش عالی در جهاددانشگاهی تخصصی‎‎تر انجام شود.

رئیس جهاددانشگاهی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضعف کشور در حوزه علوم انسانی، ابراز امیدواری کرد که بتوان با توجه به این مقوله مدیرانی را تحویل جامعه داد که هم مدافع اسلامیت و هم محافظ جمهوریت نظام باشند.

وی با اشاره به ساختمان دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاددانشگاهی یزد،تاکید کرد: این که چنین ساختمان بزرگی علی رغم محدودیت‎‎های مالی در کوتاهترین زمان ساخته شده از ویژگی‎‎های جهاددانشگاهی است و اگر چنین نمی‎‎شد جای تامل داشت.

دکتر طیبی عنوان کرد: البته برای جهاددانشگاهی یزد به لحاظ برخورداری از پتانسیل‎‎های بالای استانی و نیروی انسانی زبده، برنامه ریزی‎‎های خوبی صورت گرفته است ولی نیاز است که مسئولان استان با حمایت‌های زیرساختی ساختمانی خوب و پشتوانه مناسبی برای اجرای این برنامه‎‎ها با توجه به اعتبارات محدود این سازمان فراهم کنند.

همچنین در این مراسم دکتر "محمد علی طالبی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از سرعت عمل جهاددانشگاهی در ساخت این دانشکده و جلوگیری از اسراف منابعی که معمولاً در جریان طرح‌های عمرانی کشور به راحتی از دست می‎‎رود، گفت: یکی از دغدغه‎‎های استان که در اولین دیدار استاندار محترم با روسای دانشگاه‎‎های استان مطرح شد، موضوع آمایش رشته‎‎‎‎های اموزش عالی در استان و استفاده از ظرفیت‎‎های دانشگاه‎‎های استان و هدایت آنها به سمت رفع نیازهای استان بود.

وی ادامه داد: البته در این رابطه نیز کارگروهی ایجاد شد ولی از آنجایی که بسیاری از تصمیم‎‎ها در حوزه آمایش آموزش عالی در سطح کشور انجام می‎‎گرفت، استان در رابطه با مدریت آمایش نمی‎‎توانست اقدام قابل توجهی را انجام دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: امروز از این که این موضوع در سطح کشور مطرح شده بسیار خرسندیم و امیدواریم با توجه به سبقه این فعالیت‎‎ها در استان، استان یزد بتواند در این رابطه پیشتاز باشد و با حمایت ریاست جهاددانشگاهی حتی استان یزد به عنوان پایلوت در این زمینه مطرح شود و از ظرفیت‎‎های این استان برای الگوسازی در کشور بهره گرفته شود.

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 103 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 20:33

1431155570254_139208270946095501561293.jpg

معاون آموزشی دانشگاه آزاد از ابلاغ آیین‌نامه‌ای درخصوص تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیأت علمی این دانشگاه در هفته آینده خبر داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، در دومین روز هفتادمین اجلاس دانشگاه آزاد با اعلام این خبر و با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی بدون جذب اعضای هیات علمی تمام وقت میسر نخواهد شد، گفت: از تمامی روسای واحدها می‌خواهیم از اساتید با مرتبه علمی استادیاری به بالا برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری استفاده کنند.

وی همچنین تأسیس اتاق اساتید در واحدها را یکی از خواسته‌های مشترک مطرح شده در کمیسون تخصصی آموزش عنوان کرد و گفت: لازم است برای هریک از اعضای هیات علمی تمام وقت فضای اختصاصی در نظر گرفته شود تا بتوانند ارتباط موثرتری با دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی داشته باشند.

تشویق اعضای هیأت علمی در انجام طرح های برون دانشگاهی

در ادامه دکتر واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به بیان مهم‌ترین موارد مطرح شده در کمیسیون تخصصی روز گذشته پرداخت و گفت: کم کردن ساعت موظفی برای تشویق اعضای هیأت علمی در انجام طرح های برون دانشگاهی، از مواردی بود که در این جلسه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: سازوکار اجرایی این موضوع توسط معاونت های پژوهش و فناوری و آموزش و تحصیلات تکمیلی تهیه و به زودی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ می شود.

دکتر واشقانی فراهانی همچنین از روسای واحدها خواست تا نسبت به ارسال مدارک و مستندات خود برای شرکت در جشنواره فرهیختگان اقدام کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی طرح جامع پژوهشی توسط این معاونت گفت: این طرح به صورت پایلوت برای 8 واحد بزرگ راه‌اندازی شده تا تمامی اعضای هیات علمی، اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

وی از سایر واحدها خواست برای راه‌اندازی این سامانه و اجرای طرح جامع پژوهشی همکاری کنند.

راهکار پذیرش تقاضای دانشجوی بین المللی در حوزه پزشکی

در ادامه دکتر بیگ‌لو که به نیابت از دکتر سیدعلی ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه در جلسه حضور داشت، به ارائه گزارشی از برگزاری کمیسیون این حوزه پرداخت.

وی با طرح این سوال که چگونه پذیرش دانشجوی بین الملل را افزایش دهیم، گفت: ارتقای شاخص های آموزشی، پژوهشی و زیرساخت ها و استاندارد سازی فضاهای آموزشی ازجمله مهمترین عواملی است که می توانند در این زمینه اثرگذار باشند.

بیگ‌لو در ادامه به ارائه توضیحاتی درخصوص تامین فضای آموزشی و پژوهشی لازم طبق استانداردهای سرانه فضای آموزشی و همچنین انعقاد تفاهمنامه همکاری آموزشی بین واحد و دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی پرداخت.

اجرای پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد بر اساس نیازسنجی

مهندس محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی، با اشاره به موضوع مستندسازی املاک دانشگاه و اهمیت آن گفت: خوشبختانه بسیاری از استان ها این موضوع را جدی گرفته و بیش از یک میلیون 200هزار مترمربع از املاک دانشگاه مستندسازی شده است.

وی از تشکیل کمیسونی در استان ها با حضور معاون عمرانی، نماینده استاندار، نماینده دفتر حقوقی سازمان مرکزی و رئیس واحد خبر داد و گفت: از روسای واحدها می خواهیم هرچه سریع تر نسبت به تشکیل این کمیسیون اقدام و املاک خود را مستندسازی کنند.

روش های اجرای طرح های عمرانی یکی دیگر از مواردی بود که وی توضیح داد. مهندس هاشمی اظهار داشت: براساس نیاز واحدها و مراکز آموزشی و با نیازسنجی کامل از طرح، ابتدا اطلاعات موردنیاز تهیه و به حوزه معاونت عمران سازمان مرکزی ارسال خواهد شد که بر این اساس گزارش توجیهی کام برای ریاست دانشگاه و نهایتاً پس از تأیید یا مخالفت، به واحد ابلاع خواهد شد.

وی افزود: در این روند مواردی از جمله جریان نقدینگی، بودجه، وام، سرانه دانشجویی، وضعیت زمین و... مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مهندس هاشمی درخصوص استفاده از زمین های کشاورزی توسط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حدود 3هزار هکتار زمین کشاورزی در واحدها وجود دارد که اکثر این واحدها نیز دارای رشته های کشاورزی، دانشجویان و اساتید مربوط به این هستند ولی متاسفانه هیچ‌گونه سودآوری از این زمین ها وجود ندارد.

معاون عمرانی از واحدهای دارای زمین های کشاورزی خواست تا به سمت استفاده از زمین های کشاورزی گلخانه ای پیش روند.

راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی

دکتر طه‌هاشمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌آزاد اسلامی گفت: تربیت افراد در ابعاد مختلف جهت حضور در جامعه، از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ‌آزاد اسلامی همچنین به اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های کلان و ماندگار دانشگاه آزاد اسلامی بحث اخلاق حرفه‌ای است که در همین راستا کمیته عالی اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تشکیل شده است.

طه‌هاشمی با بیان اینکه تأثیرگذاری اساتید بر دانشجویان بیش از 70درصد است، گفت: با توجه به تأثیرگذاری اساتید و تأکیدات دکتر میرزاده باید در جذب اعضای هیأت علمی تمام‌وقت توجه جدی‌تری داشت.

وی همچنین به راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و گفت: درخصوص تأسیس شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی می‌توان به راه‌اندازی شرکت‌های گردشگری، تولید انیمیشن‌های فرهنگی، تولید نرم‌افزارهای فرهنگی، تأسیس شرکت‌های مشاوره در حوزه حقوق و تجارت بین‌الملل و... اشاره کرد.

اطلاع رسانی دقیق درباره وام‌های دانشجویی

در ادامه، دکتر احسانی معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از مصوبات کمیسیون اداری مالی، از ابلاغ بخشنامه عیدی کارکنان و اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: بنا به دستور ریاست دانشگاه، به روسای واحدها، استان‌ها، دبیرخانه‌ها و نهاد‌های رهبری در استان‌ها که در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشته‌اند، هدیه‌ای تعلق خواهد گرفت.

معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی به حق تخصص برای کارکنان داری مدرک دیپلم و فوق‌دیپلم اشاره کرد و گفت: به منظور توجه به این دسته از کارکنان، بخشنامه‌ای در دست تهیه است و همچنین مقرر شد تا تعیین و اجرای درصد حق مهارت (50-0 درصد) بسته به توان مالی واحدها، به شورای دانشگاه هر استان برای تصمیم‌گیری در سطح آن استان محول شود.

احسانی همچنین به پرداخت وام و تسهیلات اعتباری به دانشجویان و کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: از کلیه روسای واحدها خواستاریم تا اطلاع‌رسانی دقیق‌تری نسبت به وام‌های دانشجویی داشته باشند.

خودداری از حضور انفرادی کاندیداهای انتخابات در دانشگاه آزاد

دکتر علی قدمیاری مدیرکل تشکل‌های سیاسی-دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی ضمن اشاره به مصوبات کمیسیون تخصصی تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در هفتادمین جلسه شورای مرکزی، کمیسیون تشکل‌ها با حضور بیش از 50 نفر از نمایندگان ریاست دانشگاه در هیت‌های نظارت بر تشکل‌ها در طبقه دوم بلوک شماره یک تشکیل شد.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی-دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: با توجه به پیش رو بودن انتخابات در هفته آتی از کلیه روسای واحدها می‌خواهیم به بخشنامه ابلاغی در این راستا توجه جدی داشته و از حضور انفرادی کاندیداها در واحدهای دانشگاهی خودداری شود.

اقدام برای خنثی سازی هجمه‌های هدفمند به دانشگاه آزاد

حسین منوری مدیرکل رسانه و اطلاع رسانی نیز در سخنانی با بیان اینکه در کمیسیون روابط‌عمومی هفتادمین اجلاس شورای مرکزی مطالب متعددی مطرح شد، گفت: درنهایت 7 بند به عنوان مصوبات امسال این کمیسیون مطرح شد.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی با اشاره به اولویت‌ها و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این مصوبات در همین راستا و با هدف بیان این اهداف اجرایی خواهد شد. در برخی از مصوبات 7گانه روز اول اجلاس، تشکیل سازمانی برای افکارسنجی، اقدام برای خنثی‌سازی هجمه‌های هدفمند به دانشگاه، معرفی دستاوردها و اهداف این دانشگاه و... مورد تصویب حاضران در جلسه قرار گرفت.

انتهای پیام

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 20:33

در ادامه مطالب پیشین در بحث سقط جنین به مطلب ذیل می پردازیم . بر اساس سوالی که از مراجع عظام تقلید انجام شده است . پاسخ هایی به شرح ذیل دریافت گردید.

سوال : سقط جنینی که ناقص الخلقه به دنیا می اید ( قبل از ولوج روح ) چه حکمی دارد ؟ 

 _ ناقص بودن بچه ، مجوز شرعی برای سقط جنین نمی باشد . 

  ( ایات عظام : خامنه ای - سیستانی - امام - نوری - صافی گلپایگانی ) 

_ در مراحل اولیه ، جنینی که بصورت انسان کامل در نیامده باشد و تولد ان باعث عسر . حرچ شدید برای پدر و مادر گردد ، مانعی ندارد . 

 ( ایات عظام : مکارم - و فاضل ) 

س : ایا جنین نا مشروع را می توان سقط کرد ؟ 

 _ خیر ، جایز نیست . 

( همه مراجع ) 

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 14:10

از میان فرزندان ائمه (علیهم السلام)، دو نفر به نام «زید» علیه دستگاه جائرِ زمان خویش قیام کرده اند؛[1]
1- «زید بن علی» فرزند امام سجاد (علیه السلام) که علیه بنی امیه قیام نمود،
2- «زید بن موسی» فرزند امام کاظم (علیه السلام) که علیه بنی عباس قیام کرد.
«زید بن علی»، کسی است که زیدی مذهبان او را بعد از امام حسین (علیه السلام) امام خود می دانند.[2] هرچند ائمه (علیهم السلام) در قیام او شرکت نکردند، اما همواره از او با احترام یاد می کردند و او را کسی می دانستند که برای دعوت به خویش قیام نکرده است، بلکه قصدش بازگرداندنِ امور به اهلش بوده است.
به عکس، «زید بن موسی» فردی بی تقوا بود که با سوء استفاده از نسبتش با اهل بیت (علیهم السلام)، مردم را به سوی خویش (به عنوان امام) دعوت می کرد. او در جریان قیامش در بصره، رفتار خشن و بی رحمانه ای داشت و به خاطر سوزاندن خانه های بنی عباس در این شهر، به «زید النار» مشهور گشت. امام رضا (علیه السلام) از ابتدای حرکتِ زید، او را از این کار باز می داشتند و هرگز از او خشنود نبودند.

شیخ صدوق، در کتاب «عیون أخبار الرضا علیه السلام»، یک باب را به احادیث امام رضا (علیه السلام) راجع به برادرشان، «زید النار» اختصاص داده است. در اولین روایت از این باب، صحنه ای توصیف می شود که در آن «زید النار» را به بند کشیده اند و نزد مأمون حاضر کرده اند. مأمون نیز امام رضا (علیه السلام) را فراخوانده است، تا به خاطر بخشیدنِ زید، منتی بر ایشان بگذارد.
عکس العمل امام نسبت به خباثت مأمون جالب توجه است:
از ابی عُبدون نقل شده است که گفت: وقتی زید بن موسی بن جعفر (علیهما السلام) که در بصره قیام کرده بود و خانه های بنی عباس را به آتش کشیده بود، نزد مأمون آورده شد، مأمون او را به خاطر برادرش علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بخشید و خطاب به امام گفت:
«ای ابوالحسن! اگر برادرتان قیام کرد و آن کارها را کرد، پیش از او نیز «زید بن علی» قیام کرد و کشته شد. و اگر شما این مقام و منزلت را نزد من نداشتید، او را نیز می کشتم، چراکه او جرم کوچکی ندارد.»
امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«ای امیرالمؤمنین![3] برادرم زید را با «زید بن علی» مقایسه نکن! چرا که او از عالمانِ آل محمد (علیهم السلام) بود، که به خاطر خداوند عزّوجلّ خشمگین شد و با دشمنان خدا جنگید، تا این که در راه خدا کشته شد. پدرم موسی بن جعفر به من گفت که از پدرشان جعفر بن محمد بن علی (علیهم السلام) شنیده است که فرمودند: «خدا عمویم زید را رحمت کند. به راستی که او به سوی کسی دعوت می کرد که از آل محمد (علیهم السلام) و مورد رضایت خدا باشد (الرضا مِن آل محمد). و اگر پیروز هم می شد، به کسی که به سوی او دعوت می کرد، وفادار می ماند. او با من در مورد قیامش مشورت نمود و من به او گفتم: ای عمو! اگر راضی هستی که کشته شوی و در محله کُناسه[4] به دار آویزند، این کار را انجام بده.» و وقتی زید از نزد جعفر بن محمد (علیهما السلام) رفت، امام فرمودند: وای بر کسی که یاری خواستنش را بشنود و پاسخش را ندهد.»
مأمون گفت:
«ای ابوالحسن! مگر در مورد کسی که به ناحق ادعای امامت می کند، آیه ای وارد نشده است؟
امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«به راستی که زید بن علی، هرگز به چیزی که حقش نبود، دعوت نکرد. و به راستی که او باتقواتر از این بود که چنین کند. او می گفت: شما را به کسی که از آل محمد (علیهم السلام) و مورد رضایت خداوند است (الرضا مِن آل محمد) فرا می خوانم. تنها در مورد کسانی آیه وارد شده است که بدون داشتن علمی، ادعا می کنند خداوند تعالی به (امامتِ) آنها تصریح کرده است، سپس (مردم را) به غیر دین خدا فرا می خوانند و از راه خدا گمراه می سازند. اما زید ـ به خدا قسم ـ مخاطب این آیه است: «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ»[5]؛ و در (راه) خدا به گونه اى كه شايسته ی اوست جهاد كنيد، او شما را برگزيده است.»[6]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پانوشت1: چنان چه ملاحظه شد، امام رضا (علیه السلام)، به رغم این که بابت دو موضوع مورد حمله مأمون واقع شده بودند،[7] به زیرکی صحنه ی بازی را به نفع خود عوض کردند و مأمون را در جایگاه متهم قرار دادند؛ ایشان به صورت غیرمستقیم به غصب خلافت از جانب مأمون اشاره فرمودند و حق خود را بر این امر متذکر شدند. چراکه ایشان حق امامت را مختص به «الرضا مِن آل محمد» (شخصی که از آل محمد (علیهم السلام) و مورد رضایت خداوند باشد) دانستند، در حالی که مأمون و اطرافیانش به خوبی می دانستند که ایشان هم از خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده اند و هم به «رضا» (مورد رضایت خداوند) ملقب بوده اند و هم به راستی مورد رضایت خداوند بوده اند.
پانوشت2: کسی که همواره با حق همراه باشد و حق نیز همراه او، پیروز نهایی میدان ها خواهد بود.

 

[1] لازم به ذکر است که از میان امام زادگان، افراد دیگری نیز در برهه هایی از تاریخ قیام کرده اند، که در این یادداشت، مورد بحث نیستند.
[2] آنان معتقدند هرکس که از نسل پیامبر (صلی الله علیه و آله) باشد و قیام مسلحانه کند، امام است.
[3] فضای اختناق در دوران پس واقعه عاشورا که در دوره بنی عباس نیز ادامه داشت، موجب می گشت که ائمه و شیعیانشان همواره مجبور به تقیه باشند. و الا اطلاق عنوان امیرالمؤمنین، مختص امام علی (علیه السلام) است و نسبت به احدی روا نیست.
[4] نام محله ای در کوفه.
[5] سوره حج، آیه78.
[6] عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص248 (باب ما جاء عن الرضا ع في زيد بن علي ع).
[7] این دو موضوع عبارت اند از این که: 1- برادر امام، دست به شورش زده بود و در جریان شورشش، مرتکب کارهایی زشتی شده بود، 2- مأمون از جایگاه خلیفه ی مسلمین، با بزرگواری زید را بخشیده بود.

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 113 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 14:10

مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم گفت: در کل کشور 75 میلیارد تومان از سوی دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌ها هزینه شد که دولت نیز 75 میلیارد تومان برای تکمیل آن پروژه ها به دانشگاه ها پرداخت کرده… حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 112 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 14:10

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مخبر دزفولی در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور،طی سخنانی گفت: تنظیم آموزش عالی کشور در راستای خدمت رسانی به جامعه و جلوگیری از بی نظمی و پراکندگی بی قاعده این بخش، هدف اصلی آمایش اموزش عالی است.
وی با اشاره به پیشنهاد تجمیع و ادغام برخی موسسات آموزشی، افزود: نظارت بر بهره وری حتی بعد از تجمیع و ادغام واحدهای آموزشی هم باید ادامه پیدا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بهبود ساختار مدیریت دانشگاه ها اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت.
به گزارش مرکز خبر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: رتبه بندی دانشگاه ها و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها دو موضوع مجزا و در عین حال مرتبط هستند و لازم است وزارت علوم ضوابط مربوطه را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
فراهنگ**9187** 1568

انتهای پیام /*

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 114 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 10:21

به گزارش خبرنگار ایرنا، یونس رنجکش روز چهارشنبه در سلسله نشست های توسعه در دانشگاه گیلان افزود: هدف از توسعه ، ایجاد رفاه برای دستیابی به آرامش انسانی است و زمانی این امر اتفاق خواهد افتاد که ما بتوانیم زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی توسعه را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم توجه به توسعه اجتماعی در برنامه ریزی ها ، شاهد چالش های مختلفی در این زمینه هستیم که باید با اصلاح در روند برنامه ریزی ها ، ابعاد مختلف توسعه مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بیان داشت: نگاه یک سویه به توسعه آن هم تنها اگر توسعه اقتصاد محور قرار گیرد، نمی توانیم به رفاه و آرامش در جامعه دست یابیم زیرا چالش های دیگری تولید خواهد شد.
به گفته رنجکش، یکی از مشکلات جدی در زمینه توسعه در کشور عدم اجرای آمایش سرزمینی است یعنی به دلیل نبود این آمایش ، نمی دانیم از چه ظرفیت هایی در کدام موقعیت جغرافیایی و برمبنای چه اهدافی استفاده کنیم.
وی با تاکید بر رفع نگرانی های اجتماعی در برنامه ریزی های توسعه بویژه در گیلان اضافه کرد: باید بتوانیم با در نظر گرفتن همه جوانب توسعه و ابعاد مختلف آن، به توسعه ای پایدار دست یابیم.
رنجکش توسعه پایدار را توسعه ای دانست که افزایش کیفیت زندگی تمامی افراد را در تمام دوره ها در نظر می گیرد.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با اشاره به وجود حاشیه نشینی در اغلب شهرها یاد آور شد: یکی از چالش های جدی اجتماعی در این زمینه، عدم توجه به توسعه متوازن است که موجب مهاجرت جمعیت ها از مناطق کم برخوردار به مناطق برخوردار می شود و چون قادر به تامین هزینه های زندگی در مناطق توسعه یافته نیستند، به اجبار حاشیه این مناطق برای سکونت در زندگی را بر می گزینند که خود تبعات مختلف دارد.
وی از جامعه دانشجویی خواست تا در زمینه بستر سازی فرهنگ توسعه در جامعه فعالیت کنند و به مباحث اجتماعی توسعه بیشتر بیاندیشند.
سلسله نشست های توسعه گیلان از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشگاه گیلان و با حضور استادان و دانشجویان در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.ک/2
7294/2007

انتهای پیام /*

- - , .

حوزه و دانشگاه...
ما را در سایت حوزه و دانشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار hozzeh بازدید : 120 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 10:21